تست‌ها ثابت می کنند: قدرت هسته‌های اینتل Cypress Cove از رقیب (ZEN3) بالاتر است

پردازنده‌های تازه وارد AMD Ryzen 5000 با هسته‌های ZEN3، بهترین عملکرد را در حین معرفی داشته و بالاترین امتیازها را در بین پردازنده‌های خانگی جهان به خود اختصاص دادند. اما به نظر می‌رسد که هسته‌های اینتل Cypress Cove عملکردی بهتر از تیم سرخ را به نمایش می‌گذارند.

در زمان معرفی پردازنده‌های Ryzen 5000 شرکت AMD، تست‌ها حاکی از آن بودند که هسته‌های ZEN3 در جهان بهترین‌اند؛ با این وجود تست و بنچمارک های منتشر شده از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل موسوم به راکت لیک، نشان می‌دهند که هسته‌های Cypress Cove عملکردی بهتر را از خود ارائه می‌دهند.

بنچمارکی جدید از یک پردازنده نسل یازدهمی کم مصرف موسوم به Intel Core i9-11900T نشان می‌دهد که حتی پردازنده‌های سری T نیز عملکرد بالایی را در بخش تک هسته ارائه می‌دهند. پردازنده‌های سری T برای مینی کامپیوترها، کامپیوترهای AIO به طور کلی کامپیوترهای کم مصرف طراحی شده و توان حرارتی آنها، نزدیک به پردازنده‌های کلاس لپ تاپ است. Intel Core i9-11900T هم از جمله آنها است.

eaLDSIS5cNILRe06.jpg

Core i9-11900T یک پردازنده 8 هسته/16 رشته‌ای است که برای کاهش توان حرارتی، فرکانس‌های آن توسط اینتل محدود شده است. فرکانس پایه در این پردازنده به تنها 1.51 گیگاهرتز رسیده اما می‌تواند در فرکانس بوست یک یا دو هسته را به 4.9 گیگاهرتز برساند. بنچمارک منتشر شده از Core i9-11900T مربوط به برنامه Geekbench 5 است. در این بنچمارک، عضو کم مصرف خانواده راکت لیک امتیاز 1717 را برای تک هسته و 8349 را برای تمام هسته کسب کرده است.

برای مقایسه، باید بدانید که AMD Ryzen 5800X در تک هسته امتیازی کمتر، یعنی 1647 را به خود اختصاص داده اما در تمام هسته به امتیاز بالاتری دست پیدا می‌کند که دلیل این مسئله، محدودیت‌های سری T است. با توجه به این تست، باید بگوییم که هسته‌های اینتل Cypress Cove تا 2.5 درصد سریع‌تر از ZEN3 هستند.

با این وجود اینتل در یک بخش از پردازنده‌های ZEN3 عقب خواهد بود؛ پردازنده‌های راکت لیک با حداکثر 8 هسته همراه هستند؛ تمرکز اینتل بر روی عملکرد در بازی‌ها و برخی از برنامه‌های رندر است؛ در نتیجه قدرت هسته‌ها را به شدت بالا برده است. اما در مقایسه، پردازنده‌های Ryzen 5000 دارای مدل‌های 12 و 16 هسته‌ای هم هستند که در این بخش اینتل بازی را به رقیب واگذار می‌کند. شاید تولید پردازنده 10 هسته‌ای و خاص Core i9-10900KS برای همین نقطه ضعف باشد!

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش