24 گیگابیت بر ثانیه ؛ سرعت فوق العاده حافظه‌‎های GDDR6X در کارت گرافیک نسل بعدی انویدیا

بنابر اعلام شرکت تراشه‌سازی مایکرون، تراشه‌‎های حافظه جدید GDDR6X این شرکت در کارت گرافیک RTX 3090 Ti به حداکثر پتانسیل خود نرسیده‎اند.

یکی از مهمترین بخش‌های کارت‎های گرافیک، حافظه ویدئویی است که این روزها آخرین فناوری تجاری آن GDDR6X است. در حال حاضر شرکت‎هایی مانند سامسونگ و مایکرون تکنولوژیز، در این زمینه به تولید تراشه‌های بسیار سریع حافظه ویدئویی می‎پردازند. بنابر اعلام شرکت مایکرون که در حال حاضر تراشه‎های ساخت آن در کارت گرافیک RTX 3090 Ti مورد استفاده قرار گرفته، این کارت‎ها سرعت بسیار بالایی دارند که تا پیش از این در هیچ کارت گرافیکی در بازار ندیده بودیم.

بنابر اعلام مایکرون تکنولوژیز، انویدیا به دلایل فنی، از حداکثر پتانسیل این کارت‌ها که 24 گیگابیت بر ثانیه است استفاده نکرده و کنترلری برای نگه داشتن سرعت روی 16 گیگابیت بر ثانیه روی آنها قرار داده‌ که البته در نسخه ویژه RTX 3090 Ti، می‌‎تواند تا 21 گیگابیت بر ثانیه نیز ارتقا یابد.

جالب است بدانید برخی از رسانه‌های برتر سخت‌افزاری که به نسخه‌های کارت‌های با حافظه‌های GDDR6X دسترسی دارند، با انتشار بنچمارک‌ها و نظرات خود اعلام کرده‌اند که کارت‌های با حافظه‌های جدید GDDR6X به نحو غیرقابل باوری سریع‌تر از نسل قبلی یعنی GDDR6 هستند. البته این تراشه‌ها در حال حاضر تنها روی کارت‌های قا معماری Lovelace یا Ada به کار گرفته شده‌اند.

به بیان دیگر باید گفت، به دلیل این که هنوز به حداکثر کارایی تراشه‌های حافظه جدید نرسیدیم، این امکان وجود دارد که شاهد راه اندازی این تراشه های 16 گیگابایتی GDDR6X با کارایی بالا به کارت های نسل بعدی Lovelace انویدیا به کار گرفته شوند. همچنین شرکت Micron اعلام کرده است که نقشه راه عملکرد خود را طی سال جاری و آینده برای دستیابی به 24 گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته است.

اما در نظر کلی باید گفت که این تراشه‌ها به احتمال فراوان، حضوری انحصاری روی پردازنده‌های گرافیکی رده بالای Lovelace داشته باشند. ذکر این نکته نیز مهم است که تراشه‌های حافظه ارزان‌تر و در دسترس‌تر (از سایر فروشندگان، مانند SK Hynix و Samsung) همچنان به احتمال زیاد برای کارت‌های با حجم تولید بالا که طبیعتاً نسبت قیمت به عملکرد پایین‌تری دارند، از سوی تولیدکنندگان بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

جدای از موارد فوق این احتمال وجود دارد که Nvidia تنها تولیدکننده GPU باشد که از GDDR6X استفاده می‌کند. Micron و Nvidia تمایل دارند تا روی این مشخصات حافظه بسیار سریع، با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند. این دو شرکت بسیار به این موضوع نیز علاقه‌مندند که تجربه موفق همکاری با تراشه‌های GDDR5X در کارت‌های گرافیک پاسکال پیشرفته Nvidia را دوباره تکرار کنند.

این همکاری به طور کامل AMD یا حتی اینتل را از استفاده از این تراشه‌ها با پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته در آینده منع نمی‌کند، اما تاریخ نشان می‌دهد که این تراشه‌ها به عنوان یک سری حافظه انحصاری برای Nvidia در فضای GPU باقی مانده و شاید شرکت‌های دیگر، از فناوری‌های دیگر به جای آن استفاده کنند (که البته در نسل جاری به نظر بعید می‌رسد).

در مورد پردازنده‌های گرافیکی برای امور غیر گمینگ اما داستان متفاوت است و حافظه‌های مجهز به فناوری HBM2E همچنان بهترین انتخاب به نظر می‌رسند.

کلید سرعت بالا با GDDR6X فناوری به نام سیگنالینگ PAM4 است. PAM4، یا مدولاسیون دامنه پالس 4 سطح، به طور موثر تکنیکی برای حفظ یکپارچگی سیگنال در یک اتصال الکتریکی است که امکان انتقال بیت‌های بیشتری را در هر سیکل فراهم می کند. نتیجه، در نهایت، پهنای باند بیشتر است.

در نظر داشته باشید که تراشه‌های مورد اشاره، تنها حافظه‌های GDDR6X در دنیای پردازش و کامپیوتر نیستند که از PAM4 استفاده می‌کنند. کنسرسیوم PCI-SIG که مسئول فناوری PCIe است نیز پیش از این  اعلام کرده بود که استاندارد PAM4 را در نسل آینده درگاه PCIe 6.0 اعلام کرده است.

در این بین به احتمال زیاد سیگنال PAM4 را در رایانه بازی خود با یک کارت گرافیک پیشرفته Nvidia پیدا خواهید کرد. RTX 3090 Ti از این تراشه های 16 گیگابایتی اخیر استفاده می کند، اما تراشه های 8 گیگابایتی کمی کندتر را در  RTX 3080،  RTX 3080 Ti و RTX 3090 خواهید دید.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش